مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

ستاره سمائی: پزشکان می‌گویند چندقلوزایی می‌تواند باعث تهدید سلامت مادر و جنین شود.

یک زن بیست و هفت ساله الجزایری، هفت قلو به‌دنیا آورده و در صدر اخبار پزشکی الجزایر قرار گرفته است.

 این زن، ساکن یکی از مناطق کوهستانی در شرق الجزایر، پس از سه سال نازایی، با یک بار بارداری صاحب هفت فرزند شده که جز یکی همه آنها زنده هستند.

به گفته پزشک معالج این بیمار، تنها پسر این گروه نادر، بلافاصله پس از تولد از بین رفت اما خوشبختانه شش دختر دیگر، حالشان خوب است و بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلوو400 گرم وزن دارند.

 اولین چندقلویی که تمام نوزادان تا چند روز زنده بودند، مربوط به 7 قلوهایی است که در سال 1997 متولد شدند. بزرگترین دسته چندقلوهایی که تنها یکی از آنها بعد از تولد امکان حیات نیافت، هشت قلوهای تگزاسی بود که در سال 1998 متولد شدند. 2 تن از این هشت‌قلوها پسر بوده‌اند و بقیه دختر که سبک وزن‌ترینشان، با وزنی حدود 320 گرم، یک هفته بعد از تولد جان سپرد.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده در کتاب رکوردهای جهانی گینس، تاکنون فقط سه مورد هفت‌قلو‌زایی در دنیا گزارش شده‌است: دو مورد در ایالات متحده و یک مورد در عربستان صعودی. در سال 1992 در آرژانتین هم یک مورد بارداری گزارش شده که یک مادر، بدون استفاده از هیچ دارویی، صاحب 12قلو شده بود. همچنین تا به حال چندین مورد 9‌قلو هم گزارش شده که همه آنها فقط برای چند روز زنده ماندند.

 حتی چندین گزارش از بارداری‌هایی وجود دارد که با 10، 11، 12 و 15 جنین آغاز شده، اما هرگز گزارشی مبنی بر تولد نوزاد زنده در چنین بارداری‌هایی با این تعداد جنین، مشاهده نشده‌است.

البته تعداد نوزادان چند قلو در الجزایر، طی دهه‌های اخیر از چهار قلو بیشتر نبوده است و همین امر، تعجب مردم الجزایر را دوچندان کرده‌‌است. علت اغلب این‌گونه بارداری‌ها، استفاده از درمان‌های ناباروری و افزایش سن بارداری ذکر شده‌است.

معمولا زنانی که در سنین بالای 35 سال باردار می‌شوند احتمال چندقلودار شدن‌شان بیشتر از مادران جوان است. همچنین استفاده از داروها و درمان‌های مختلف ناباروری، تا 35درصد احتمال افزایش تعداد جنین‌ها را در یک نوبت بارداری، افزایش می‌دهد.مادر این 7‌قلوهای الجزایری نیز به مدت 6 ماه از داروهای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کرده‌‌ است.

 بنابر آمار و ارقام موجود، طی دهه گذشته تعداد چندقلوزایی‌ها افزایش داشته‌است؛ برای مثال در کانادا از سال 1979 تا سال 1999 تعداد چندقلوهایی که متولد شده‌اند تا 35درصد افزایش یافته است. مدت بارداری در چندقلو‌زایی در انسان کمتر از 40‌هفته است؛ اما معمولا طول بارداری در 2قلوها به 36 هفته، در سه قلوها به 34 هفته و 32 هفته در چهارقلوها کاهش می‌یابد.

پزشکان می‌گویند چندقلوزایی می‌تواند باعث تهدید سلامت مادر و جنین شود. هر قدر تعداد نوزادان در یک بارداری بیشتر باشد، احتمال کم‌وزن بودن نوزادان در هنگام تولد، تولد پیش‌رس و در نتیجه احتمال بیمار بودنشان افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در سال 1999، حدود 53 درصد چندقلوها، نارس بوده‌اند که در مقایسه با 7 درصد نوزادان یک قلو، آمار بسیار بالایی است. همچنین احتمال مرده‌زایی در چندقلوها، بیشتر از زایمان‌های تک فرزندی است.

کد خبر 20712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز